Starbreeze 15 frågor-intervju transkriberad till text

Starbreeze 15 frågor-intervju som släpptes den 12 mars 2018 har transkriberats. Den och våra andra intervjuer finns att beskåda på http://www.stockaboo.com/intervjuer där ni också kan se vårt reportage från VR Park Dubai och en intervju med Almir Listo.


Sammanfattning

Stockaboo åkte ned till VR Park Dubai i Dubai Mall och träffade Bo Andersson Klint, Sebastian Ahlskog och Emmanuel Marquez från Starbreeze och ställde Stockaboo-användarnas frågor till dem. Bo berättade om arbetet med parken, Sebastian förtydligade hur intäktsfördelningen ser ut och Emmanuel berättade att det inte finns några planer på ett VR-headset för hemmamarknaden inom den närmsta framtiden.

Intervjun i sin helhet

STOCKABOO: Christopher Åberg från Stockaboo, står här med Bo Andersson Klint, VD för Starbreeze. Bo, nu har VR-parken varit öppen i ungefär en vecka, hur känns det?

BO ANDERSSON KLINT, STARBREEZE: Nej, fantastiskt! Fantastiskt att ha fått ihop alltihopa framförallt och också helt underbart att få visa det. Som publik VD så måste man ju gå och hålla på sig hela tiden. Och nu kan vi ju verkligen visa både teknik och alla våra spel och upplevelser. Vi kan officiellt prata om Emaar och det samarbetet och även samarbetet med StarVR, så att det är en stor relief för mig. Det är jätteskönt!

STOCKABOO: Ja, jag kan tänka mig det! Vi har med oss 15 frågor till Starbreeze då, från våra användare på Stockaboo. Är du redo att svara på dina?

ANDERSSON KLINT: Ja ja, absolut.

STOCKABOO: Då kör vi! Första frågan: Kan ni beskriva hur stor del av själva utformningen av parken som kommer från er? Det vore roligt om du kunde berätta lite om historian om hur ”lilla” Starbreeze hamnade mitt i Dubai!

ANDERSSON KLINT: (skrattar) Lilla Starbreeze hade ju en vision ganska tidigt att starta StarArcade som du vet, eller StarCade som vi kallar det. Vi började ju med samarbetet med IMAX, där vi kanske inte utformade själva arkaden, men i alla fall båsen och upplevelserna. När vi började prata med Emaar här, så handlade det hela tiden om helhetskonceptet, för det är otroligt viktigt, från entrance till exit, hur hela onboardingen och offboardingen ser ut i VR. Jag tror stenhårt på liksom att först och främst få dig intresserad, upphetsad och nöjd även efteråt, när du tar av dig headsetet. Det är crucial, som de säger på engelska, så därför har vi varit med på nästan alla detaljer. Vi sitter i möten med Emaar, såhär: ”Hur ska vi utforma golvet? Hur ska Burj Khalifa ljussättas? Hur ska våra zoner se ut?” och så vidare och så vidare. När det kommer till våra utrymmen här, som ni kommer gå igenom sen, så har vi varit i detalj, varenda detalj har Starbreeze och StarVR gjort. Till och med där jag själv har legat och gjort paint jobs så att säga, så att det har varit passion i det här projektet, verkligen!

STOCKABOO: Ja, vad häftigt. Finns det planer på att ta det här konceptet med enorma VR-parker vidare till andra länder och städer ihop med Emaar, eller med andra?

ANDERSSON KLINT: Ja, men, varför inte? Ihop med Emaar eller med andra partners. Emaar har ju ambitioner givetvis, som jag kanske inte ska gå in på, men vi har absolut ambitionen att använda det här som vårt flaggskepp. Det är liksom… Det här är vår första Apple Store så att säga, där vi visar upp konceptet och stresstestar konceptet. Både liksom tekniskt, men också operationellt. Här jobbar vi ju med Emaar som kör all operations, men vi lär oss ju allting, all den här datan som vi får in, den lär oss att utforma spelen, den lär oss utforma onboardingen, kuliss och så vidare och den lär oss att utforma teknologin.

STOCKABOO: Hur ser planen för marknadsföring ut framöver? Det känns som att ni initialt inte har gjort särskilt mycket reklam. Är tanken att det här är en soft launch och att ni blir stora genom word of mouth, eller hur ser planen ut för att locka besökare?

ANDERSSON KLINT: Ja… Hur många parker har man lanserat i världen? Inte så många. Normalt när man öppnar en amusement park, så öppnar man gatesen och så kör man en soft launch, så testar man allting. Det är tusen bitar som rör på sig samtidigt här, och sen när man ser att man har allt in check, då går man på ganska hårt. Det här är det vår partner Emaar som kommer sköta. Vi kommer att förse dem med data, vi kommer förse dem med material och så vidare och så vidare och vi är övertygade om att de kan sin sak här. Gå runt den här mallen och titta på bara nu, på skärmarna, vad som pågår. Akvariet, den stora hockeyrinken här ute.

STOCKABOO: Ja, jag såg den. Den är 60 meter.

ANDERSSON KLINT: Ja, ja visst och där… Redan på den 60-metersskärmen har vi Payday i fullt blås, så att: de kan sin sak! Så vi lämnar det åt proffsen, så sitter vi och åker med här. Det blir jättebra!

STOCKABOO: Ja. Enterspaces upplevelse Ringwalker finns inte här, vad händer med den?

ANDERSSON KLINT: Nej så, vi kommer att ha premiär för den i Stockholm då. Och där har det varit mycket såhär: ”Ja, men när öppnar Stockholm?” och det jag har sagt hela tiden här det är att vi öppnar Stockholm när vi har öppnat Dubai, för i Dubai… Dubai är mycket större, så är det, och det kräver allt vårt fokus. Det här är en tall order. Det är världens största VR-park och världens första ordentliga VR-park, med allt vad det innebär. Så, jag vill inte ha fokus någon annanstans. Sedan tar vi alla lärdomarna härifrån och applicerar i Stockholm. Då blir det ju bra för dina läsare och åhörare givetvis.

Intervju Bo

STOCKABOO: Var det inte tänkt att the Raft skulle utvecklas till StarVR?

ANDERSSON KLINT: Jo, absolut, och Raft var egentligen second generation av vår lansering, det var inte first generation, det var inte meningen att det skulle vara på premiären, men spelet var så pass bra och vi hade så mycket traction, från testgrupper, så vi såg en revenue potential i Raft och pushade den snabbare, Emaar också, så vad vi gjorde där var att vi fast trackade det helt enkelt och den utvecklare som vi jobbar med på Raft, de har ju jobbat liksom för ett annat headset och utvecklat till att börja med och då fast trackade vi dem, så att vi har väl egentligen kapat ett par månader i utvecklingstid. Men det kommer!

STOCKABOO: Vilken livslängd räknar ni med att de upplevelser ni har här i dag har? Hur lång tid tar det innan man måste ersätta attraktionerna med nya, eller är planen att uppdatera de befintliga över tid?

ANDERSSON KLINT: Nu ska vi inte vara svenska här, det finns inga måsten, utan så länge det funkar, titta på Payday, vad är vi uppe i? Sju år! Det det handlar om, det är att skapa upplevelser som är replayable och expandable. Det är det som är nyckeln, även i VR-parker, så att här handlar det liksom om att variera den digitala kontexten och det är det som är så underbart. Det här är ju inte en arkadmaskin som är mekanisk, utan vi kan ju uppdaterade de här. Livslängden på de här är sex månader… väldigt kort skulle det vara…. Jag skulle tro i flera år är när vi är successful, precis som Payday, men givetvis kommer vi testa nya concept här och var, så är det, men som Paydaybanken där uppe just nu, den tror jag inte kommer ersättas på många år (skrattar).

STOCKABOO: Nej, nej… Hur många anställda är det totalt på centret och hur många är det som jobbar samtidigt på ett ungefär?

ANDERSSON KLINT: Det beror lite på peak hours. En sådan här mall har ju kvällar och framförallt torsdag, fredag, lördag väldigt, väldigt hårt tryck, så det är inte som en vanlig amusement park utan det går ju efter vad shopping mallen har för tryck liksom, så där varierar det. Det kan vara liksom från femtio till hundrafemtio, det beror lite på.

STOCKABOO: Okej! Ja, nu kommer den här frågan då, igen… Dubai har öppnat nu, när är det tänkt att ni öppnar i Stockholm?

ANDERSSON KLINT: (skrattar) Nej, jag kan ju inte ge några datum där, eller hur? Jag måste åka hem först… (skrattar) …och skruva på grejerna! Nej men det här har gått riktigt, riktigt bra. Vi öppnade första mars, som vi ville göra. Emaar är som du hörde väldigt nöjda. StarVR är väldigt nöjda, så att det har gått väldigt, väldigt smooth. Vi ser många leenden från kunder, så att jag har allt förtroende för att vi kan öppna Stockholm hyfsat snart, men jag får säga som en tråkigt spelutvecklare, it’s done when it’s done, eller hur? (skrattar) Du kan ju tänka dig, om du tittar på den här parken när du går runt, den tekniska höjden här och svårigheten att bygga det här, jämfört med Stockholm… Stockholm är egentligen ingen risk… Nej, och nu är det här levererat.

STOCKABOO: Men Bo… Det här med VR… Är inte det egentligen bara en fluga, om du ska vara ärlig?

ANDERSSON KLINT: (skrattar) Jo, det är det. En jävligt stor fluga, många av dem också! Nej, men det är kul att vara först. Det är fantastiskt och jag tror… Det känns nog ganska skönt för många av investerarna att se det här konkret. Om ni skulle göra några pengar någon gång på utdelning, så skulle jag åka hit och ta en titt, absolut!

STOCKABOO: Okej, vad bra! Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid. Lycka till i framtiden!

ANDERSSON KLINT: Absolut! No problem!


STOCKABOO: Då är det Starbreezes finanschef Sebastian Ahlskogs tur att svara på några frågor från våra användare. Är du redo?

SEBASTIAN AHLSKOG, STARBREEZE: Det är jag absolut! Hej, allihopa! Shoot!

STOCKABOO: Kommer Starbreezes del av intäkterna enbart från de egna VR-stationerna, eller från de totala intäkterna för hela parken?

AHLSKOG: Ja, jättebra fråga, de kommer från våra egna VR-stationer, men låt oss bara kort repetera lite affärsmodellen som vi har här, för den här parken. Så, vår huvudpartner för det här är ju Emaar, som äger Dubai Mall och av biljettintäkterna då för våra stationer, så delar vi mellan 40 och 50… Vi får mellan 40 och 50 % av biljettintäkterna, sedan har ju vi investerat 10 miljoner dollar i den här parken och en del av det kommer genom ett marknadsföringsbidrag från StarVR, så av våra 40-50 % så får StarVR hälften av det så att säga, av våra nettointäkter, man drar av lite kostnader där. Så så ser affärsmodellen och flödet ut i grunden. Sedan blir det också så att är det några slantar som blir kvar i resultat i StarVR, som är vårt joint venture-bolag med Acer, så får ju vi en del av det resultatet också, sett över tiden.

STOCKABOO: Har ni någon prognos över hur många betalande besökare VR-centret kan tänkas ha per dag och ungefär hur mycket behöver parken omsätta för att ni ska gå break even?

AHLSKOG: Mm, det är ju tiotusenkronorsfrågan det där…

STOCKABOO: Ja, precis…

AHLSKOG: …och nu är jag ju en sådan där tråkig publik CFO då, jag får ta på mig den hatten helt plötsligt här. Vi ger ju inga prognoser, för framtida data, men självklart har vi järnkoll på det här och kalkylerna sitter ju liksom precis vid öppnandet och så. Det vi kan säga: flödet av betalande gäster har ju varit fantastiskt bra så här långt, så det ser ju bra ut och man går ju igång med marknadsföringen liksom i faser, så marknadsföringen har inte varit så intensiv än, vi går in i mer intensiva faser, så initialt så ser det ju väldigt bra ut, så vi ser ju inga stora problem med att få tillbaks det investerade kapitalet för den här parken.

Intervju Sebastian

STOCKABOO: Och hur mycket är det ni har investerat totalt?

AHLSKOG: Vi har investerat totalt tio miljoner US-dollar.

STOCKABOO: Då har vi en fråga kvar: Hur ser StarVR Corporations del i det hela ut om man pratar om ersättning och licenser för användande av patent och så vidare?

AHLSKOG: Ja just det, dels så får de ju den rev. sharen så att säga, från parken, hälften av vår egen… våra intäkter för parken, så det är en sak. Sedan är det ju så att i och med att vi fortfarande äger teknologin för StarVR och även trademarks och sådant, det är vi som äger StarVR-namnet och så vidare, så får vi en liten slant för det per sålt headset, men den är inte jättestor. Så, så ser det ut.

STOCKABOO: Okej, vad bra. Tack så mycket!

AHLSKOG: Tack själv!


STOCKABOO: Då är det Starbreezes tekniska chef Emmanuel Marquez tur att svara på frågor. Emmanuel, are you ready?

EMMANUEL MARQUEZ, STARBREEZE: I am ready.

STOCKABOO: Is the headset fully developed or can we expect more updates in the future?

MARQUEZ: So, you could expect more updates in the future. It’s not something I will disclose with you, but you can expect more updates.

STOCKABOO: Ok. The current version of StarVR that is being manufactured, does it still have 60 Hz?

MARQUEZ: Today, it’s still 60 Hz, yes.

STOCKABOO: Are there any plans for a headset developed for home use, to compete with for example the HTC Vive, or will you only make high end headsets for parks like this and professional use?

MARQUEZ: For the moment we always said that we focus on the premium headset outside of home entertainment, because VR needs to be teached and VR needs to be accomplished to a certain level before we go and be successful there, so we still have no plan to go for home entertainment.

Intervju Emmanuel

STOCKABOO: Ok. Where can we expect to see Starbreeze’ headset more than here and Enterspace? Do you have plans for other markets then the amusement business?

MARQUEZ: Oh, we do have plans for more businesses then for amusement and entertainment, which is one of our main focus nowadays and VR Park has proved it, that we can go pretty far and pretty premium, but obviously yes, we also have a vision to go to what we call the B2B market, which is also requiring more premiumness.

STOCKABOO: Ok, that’s all we have. Thank you!

MARQUEZ: That’s all? Thank you very much!

Har intervjun väckt ditt intresse för Starbreeze? Se denna och andra intervjuer på http://www.stockaboo.com/intervjuer och diskutera bolaget vidare på www.stockaboo.com!


Bli medlem

Stockaboo är en kraftfull tjänst för aktie- och finansdiskussioner i realtid, via såväl mobil och surfplatta som dator. Skaffa en fördel på marknaden och gå med i dag! Välkommen in i gemenskapen!